Namaste - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Hans Verboom - WaarBenJij.nu Namaste - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Hans Verboom - WaarBenJij.nu

Namaste

Blijf op de hoogte en volg Hans

11 September 2012 | Nepal, Kathmandu

Er bestaan veel trucs om nieuwe toeristen geld afhandig te maken, en eerlijk is eerlijk, een stuk of drie vier ken ik nu al uit ervaring. Maar deze was wel het mooist van allemaal:

Het Hindoeïsme heeft best een mooie levensvisie: ze zijn vegetarisch, bouwen tempels waar mensen 500 jaar later nog van genieten en hebben veel aandacht voor harmonie; de rest moet ik ze nog vragen. Daarnaast komt de groet 'namaste' ook bij hen vandaan. Het betekent zoiets als: ik zie God in jou. Een enorm compliment dus.
Nou vandaag kwam er een man naar me toe die zich 'holy man' noemde en me een tika wilde geven, dat is zo'n mooie Hindoestaanse stip op je voorhoofd tussen je ogen. De eerste keer dat ik hem tegenkwam bood hij me een tika en een zegen voor een mooi leven aan. Ik bedankte hem vriendelijk, zo gezegend ben ik al. De tweede keer stond ik helaas te wachten in de rij voor het vullen van m'n flesje water, en kon ik hem dus niet ontlopen. Nu bood hij me een tika, een gezegend mooi leven én een lang leven aan. Ik zat nog na te denken of een lang leven wel zo'n goed idee is, toen ik de rode waterverf al op m'n hoofd had zitten. Ja en toen moest de portemonnee open: 200 Roepies. Anders was de zegen nog niet geactiveerd zeker? Ik had echter bijna geen geld bij me, dat neem ik niet mee als het niet nodig is (geleerd na de vorige instinkers) en had slechts 35 Roepies op zak. Dat is echt niet zoveel, je koopt er in Kathmandu 3,5 donut voor of 7 bananen. Maar helaas, god kende geen vriendenkorting, en ook al ben ik lid van zijn fanclub, ik moest het volle pond betalen. Het duurde even voor de holy man geloofde dat ik echt niet meer geld bij me had, maar die paar Roepies wilde hij dan toch wel aannemen. Ik vroeg nog of ik nu dan een kort leven kreeg, maar neehoor, hij deed zijn armen wijd: een mooi, gezegend, lang leven.

Voor 200 Roepies iemand een lang en mooi leven verkopen, hoe serieus neem jij jezelf, holy man? Denk je echt dat iemand die de hele dag niets anders doet dan naïeve toeristen een tika aansmeren wordt gelooft als ie zegt dat hij de gave heeft om iemand een gezegend leven te geven? Verbeter de wereld en begin bij jezelf. In z'n vorige leven is hij vast een ordinaire beddenverkoper geweest die het te goed heeft gedaan.

Nee, ik begrijp ook wel dat hij rond moet zien te komen en z'n creatieve geest daarbij gebruikt. Voor het zelfde geld was hij anders van Drees gaan trekken (dat betekent hier bedelen), dan is holy man zijn toch beter dan je hand op houden. Dus mijn complimenten en een mooi leven gewenst, beste man, maar ik heb maar geen namaste tegen hem gezegd.

  • 11 September 2012 - 15:38

    Huig:

    Hans, van mij mag je wel 3 x per dag een blog schrijven. Ik denk niet dat het gaat vervelen.


  • 11 September 2012 - 17:11

    Roel:

    Hans, wat een heerlijke verhalen! Heel veel plezier daar in Nepal, enjoy everything!

  • 11 September 2012 - 17:36

    Marianne:

    Ha ha Hans, grote kans dat wij deze man op meerdere foto's hebben staan.Hoe is je stagebegeleider? Hoe is het weer? Inderdaad nog de moesson? Namaste.

  • 11 September 2012 - 20:10

    Heleen P.:

    Pas maar op dat je zo'n tika niet wat hoger op je hoofd gaan zetten. Dat betekent namelijk dat je getrouwd bent!;-) Althans, voor vrouwen is dat zo. Bij mannen weet ik het niet precies.

  • 14 September 2012 - 11:48

    Danielle:

    LeukLeukLeuk!

  • 14 September 2012 - 22:28

    Rianne:

    Ha Hans,

    Leuk om je verhalen te lezen.
    Haha, ik denk dat jij ook wel op zulke bijzondere ideeen zou komen als jij wanhopig geld nodig had... :)

    Geniet ervan daar!
    Groetjes, Rianne (c)

  • 17 September 2012 - 15:29

    Johan, Hanneke En Elin:

    Hoi,

    Leuke blog! Kun je niet proberen blogs te schrijven voor een of ander reisblad? Kun je nog een zakcentje bijverdienen;)

    groetjes

  • 21 September 2012 - 13:07

    William:

    Tof verhaal Hans!
    die rode stip op je hoofd heb je er zeker gelijk weer afgehaald.. ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Hans

Leuk dat je hier ff komt kijken, met een beetje mazzel heb ik een nieuw bericht achtergelaten.

Actief sinds 20 Aug. 2012
Verslag gelezen: 439
Totaal aantal bezoekers 15233

Voorgaande reizen:

16 April 2015 - 13 Juli 2015

Ethiopië

07 September 2012 - 26 December 2012

Stage en thesis in Nepal

Landen bezocht: