En als je dan niet springt... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Hans Verboom - WaarBenJij.nu En als je dan niet springt... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Hans Verboom - WaarBenJij.nu

En als je dan niet springt...

Blijf op de hoogte en volg Hans

22 September 2012 | Nepal, Kathmandu

Zoals ik in mijn vorige blog geschreven heb sloot ik mijn eerste integratieweek in Nepal af met een dagtrip door Nepal. Het einde van die dagtrip was het absolute hoogtepunt, of beter gezegd, dieptepunt: een bungeejump!

Bungeejumpen is een unieke ervaring opzich, en het is daarom lastig uit te leggen wat je allemaal ervaart. Het beste wat ik er eigenlijk over kan zeggen is: probeer het zelf! Echter, toen ik eenmaal weer met beide benen op de grond stond en terugdacht, kwam me de ervaring toch vreemd bekend voor...

Bungeejumpen is hetzelfde als een meisje verkering vragen. Je ziet er al een tijd naar uit, en bijna even zolang tegenop. Je kiest het moment en de mooie plek van te voren uit: een hangbrug boven een tropische kloof, 160 meter eronder raast een woeste rivier. Als je de brug in het vizier krijgt voel je een gezonde spanning, je weet het, zometeen gaat het gebeuren! Eigenlijk vergeet je een beetje te genieten van het schitterende uitzicht want je bent een beetje gespannen. Maar met dat je de eerste stap op de wiebelige hangbrug zet tank je een beetje vertrouwen: dat koord dat breekt echt niet, je zwaait vanzelf weer omhoog; stel dat ze nee zegt, dan zit je in een dipje, maar daar kom je vanzelf weer bovenop. Maar dat denk je niet als je op het randje afloopt, en voetje voor voetje de laatste centimeters op vaste grond aflegt. Alle risico's flitsen nog een keer door je hoofd, tot je je gedachten uitschakelt, de ervaring is te mooi om te missen; het meisje is te geweldig om te laten lopen, en je denkt: ik spring, kom ik om dan kom ik om. Je zakt een beetje door je knieën, doet je armen wijd en zet je dan zo hard als je kunt af om een mooie jump te maken; je haalt diep adem, doet je mond open, en brengt je aanzoek in een mooie verpakking.
De eerste seconde daarna geeft een kick: het is eruit! Totale vrijheid, boven je, onder je, naast je, links, rechts, alles is los, gewichtsloosheid, absolute vrijheid! Daarna kantel je langzaam voorover, de kick gaat over in angst, je hebt niets meer onder controle, en niets heeft jou onder controle, alleen de zwaartekracht is er, je voelt hem niet, maar je merkt het aan het toenemen van de wind en aan de woeste rivier die op je afkomt. Wanneer wordt er ingegrepen? Waarom zegt ze nog niets? Waarom duurt het zolang? Zeg iets! Met je hoofd naar beneden komt de rivier razendsnel dichterbij. Dan voel je het touw dat aan je benen begint te trekken, je begint af te remmen. Het meisje doet haar mond open, en begint iets te zeggen. Zegt ze ja, dan voel je het touw aan je benen het van de zwaartekracht winnen, je komt een ogenblik tot stilstand, en zweef dan van ongekende vreugde tegen de zwaartekracht in tot enorme hoogte tot opnieuw een gewichtsloze toestand van euforie. Zegt ze nee, dan voel je het touw aan je benen trekken, met haar woorden hoor je de vezels van het koord knappen en je slaat te pletter op de rotsblokken in de rivier.

Ja, als je een blauwtje loopt kan je je ook afvragen of voor de sprong überhaupt wel aan een koord vastzat en zo niet kansloos te pletter sloeg. Maar als het daarna aan is, dan begint het gejojo: in extase vanwege de nieuwe gevoelens als je omhoog gaat, balen van je opgegeven vrijheid als je weer omlaag gaat, de sky is the limit tijdens het genieten van de ander (nou ja, 't moet wel een beetje christelijk blijven hè?), in een nieuw dieptepunt afvragen of het touw alsnog niet knapt tijdens een nieuwe irritatie of conflict. Maar langzaam stabiliseer je, onderstebovenhangend pak je de aangereikte bamboestok beet, je wordt naar de oever toe getrokken en weer op je beide benen geholpen. Daarna begint een oud leven met een nieuwe, onvergetelijk mooie herinnering.

Bungeejumpen is echt een unieke ervaring, gewoon echt geweldig! Maar neem het bovenstaande maar wel met een korreltje zout, ik doe wel wat wijzer dan ik ben; eigenlijk ga ik nog steeds tegen de zwaartekracht in omhoog;)

  • 22 September 2012 - 05:58

    Elbert & Annemarie:

    Het klok alsof je aardig wat ervaring hebt met een meisje vragen...wat me wel verbaasde gezien de 2e blog...Maar aan het einde gekomen, vraag ik het me toch af of je het ooit hebt gedurft...misschien tòch nog maar eens doen! (`t zou allemaal best wel eens mee kunnen vallen...) Een goed weekend! Liefs uit Bolivia

  • 22 September 2012 - 10:05

    Johan:

    Hoi Hans,

    Wanneer komt je eerste boek uit? Je hebt er talent voor!

    groet,

    Johan

  • 22 September 2012 - 13:48

    Nelleke:

    En mogen we dan nu weten voor wie je de sprong gewaagd hebt....;) En de uitkomst daarvan? Voor jou een weet en voor ons een vraag. Een goede tijd nog daar!

  • 22 September 2012 - 14:12

    PA En MA VERBOOM:

    we denken dat we je begrijpen HANS ,eerst je wilde haren kwijt en dan serieus aan de slag.
    We wensen je een goede zondag en hopen dat je ook de ervaring kent om door lucht en wolken te mogen dringen en gesterkt met beide benen op de grond te komen,dan voel je ook banden trekken.
    Hartelijke groeten pa en ma.

  • 22 September 2012 - 16:26

    Rianne:

    Haha, ik ken een stel dat verkering heeft gekregen net voordat ze de sprong waagden met bungeejumpen.
    Zal hen dit verhaal eens adviseren;)

  • 22 September 2012 - 19:30

    ...:

    Duidelijk te merken dat je verliefdheid op welke afstand dan ook nog op een hope piek zit...dat de gevoelens zelf met bungeejumpen niet uit je lichaam zijn gegaan ;)

  • 24 September 2012 - 20:33

    Heleen P.:

    Ik zit me nog steeds te verbazen dat jij dezelfde Hans bent die bij mij op kring zat in 2007-2008.... ;-)

  • 27 September 2012 - 18:09

    Wietske:

    Ha Hans,

    wat maak jij veel mee zeg! Ik hoop dat de ervaringen allemaal net zo mooi zijn als de verhalen die je erover schrijft. Het is echt heel mooi als je zoveel van een land en cultuur kunt zien dus geniet ervan!
    Doe alleen wel voorzichtig hoor, ik betwijfel namelijk of die touwen daar regelmatig een kwaliteitscontrole ondergaan;). En het is misschien niet zo spannend, maar ik ben toch wel benieuwd naar wat je eigenlijk officieel daar uit gaat voeren...

    Wietske

  • 29 September 2012 - 16:14

    Eddie:

    Prachtig verslag van een man die léeft ;P

  • 02 Oktober 2012 - 00:43

    Hester:

    Supertof om te lezen, Hans! Geniet van je tijd daar, wij zorgen wel voor je meisje. :)

  • 02 Oktober 2012 - 11:03

    Janneke:

    Ha Hans, Leuk om je verhalen te lezen! Geniet van alle ervaringen die je op doet! k ben benieuwd naar je volgende belevenissen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Hans

Leuk dat je hier ff komt kijken, met een beetje mazzel heb ik een nieuw bericht achtergelaten.

Actief sinds 20 Aug. 2012
Verslag gelezen: 570
Totaal aantal bezoekers 15232

Voorgaande reizen:

16 April 2015 - 13 Juli 2015

Ethiopië

07 September 2012 - 26 December 2012

Stage en thesis in Nepal

Landen bezocht: