Addis Abeba - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hans Verboom - WaarBenJij.nu Addis Abeba - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Hans Verboom - WaarBenJij.nu

Addis Abeba

Blijf op de hoogte en volg Hans

21 April 2015 | Ethiopië, Addis Abeba


Als je net bent aangekomen in een ander land dan hoor je te vertellen hoe het er is. Ik zou bijvoorbeeld kunnen vertellen over de Afrikaanse geur en vochtige warmte die je verwelkomt als de deuren van je vliegtuig opengaan. Of ik kan vertellen dat de watermeloenen hier bijna hemels zijn maar dat het stuk kippenlijk bij je ontbijt een gevolg is van de zondeval. Misschien is het interessant om te vertellen dat een banaan vier cent kost en het internet de Afrikaanse mentaliteit heeft. Of weet je dat ‘jellem’ Amhaars is voor ‘nee’, een woord dat een buitenlander hier heel veel gebruikt op straat? Ik kan je ook nog even de ogen uitsteken met de 24 tot 26 graden die het hier elke dag is en de 12 uur zonneschijn per dag. Dat zou ik je allemaal kunnen vertellen, maar dat doe ik niet. Het is veel leuker om te vertellen dat Ethiopië vol zit met mooie verhalen.

Ethiopiërs wissen hun geschiedenis niet uit, en ze laten tegenstrijdige verhalen parallel naast elkaar bestaan. Zo kan het zijn dat je midden in de hoofdstad een prachtig monument kunt vinden wat de Ethiopiërs pijnlijk herinnert aan de communistische tijd waarin een half miljoen mensen zijn gemarteld en vermoord, maar het is nooit omver gehaald. Of je vind een groots monument ter ere van Mussolini uit de tijd van de Italiaanse bezetting, maar Ethiopiërs plaatsen er slechts hun leeuw van Juda bovenop. Nog mooier is dat je van een gids in een museum eerst hoort dat Salomo en de koningin van Scheba een kind kregen dat Menelik heette en de ark van het verbond naar Ethiopië bracht die tot op de dag van vandaag in Aksum staat, en twee minuten later naar de 3.3 miljoen jaar oude botten van Lucy staat te kijken, de eerst gevonden aapvrouwmens die kon lopen op twee benen. Zodra je een voet op de drempel van het nationale museum in Addis Abeba zet geef je je over aan een ruimte met een tijdloze dimensie; het is er 3,3 miljoen jaar geleden, 1500 voor Christus en gisteren tegelijk. De geschiedenis is er niet slechts een enkele lineaire lijn, maar heeft een onbekend aantal draden in een ingewikkelde knoop. Eigenlijk geldt dat niet alleen voor het museum maar voor heel Addis, overal zie je verhalen in beton gegoten of worden de mooiste legendes met trots aan je verteld.

Uiteindelijk weet niemand wat er echt is gebeurd. Ook de historici weten niet of het verhaal van de koningin van Scheba en Salomo onwaar is. De hele geschiedenis van Ethiopië is een mooi en rijk verhaal waarvan niemand meer weet hoe het begon, maar waar iedereen hier deel van uitmaakt. En ik vanaf nu dus ook; al is mijn rol als stagiair toch wel ietsje bescheiden naast Lucy, Salomo en Mussolini ;)

  • 21 April 2015 - 13:47

    Heleen:

    Mooi verhaal Hans! Enjoy!

  • 21 April 2015 - 19:24

    Woudiëtte Verboom:

    He bro! Je bent er al!!!
    Nu snap ik waarom mn smsje niet aankwam. Hoe ik er met mn domme hoofd bijgekomen ben dat je overmorgen pas zou vliegen mag Joost weten...
    Maar gaat het nog lukken, volgende week vrijdag op Addis Abeba?
    Succes met je honeymoon en de tijd erna ;) Steek je hoofd niet té ver in een waterput!
    Groetjes van het andere Afrikaantje

  • 21 April 2015 - 20:08

    Heleen P.:

    Ha Hans,

    Ik vroeg in mijn mail of je nog een weblog bij gaat houden.... ik zie het antwoord!
    Leuk! We gaan je weer volgen!

    Groetjes, Heleen

  • 22 April 2015 - 07:17

    Kees:

    Hey broer,

    Leuk om te lezen hoe jij schrijft.
    Ik zou zo hele boeken kunnen lezen, dus er is misschien wel een mooie taak voor je weggelegd.
    Wat betreft de foto van het skelet, zie ik wel enige gelijkenis in mezelf.
    Wellicht dus in de verte familie van me, al heb ik m,n stamboom nog nooit terug kunnen brengen tot 3,3 miljoen jaar geleden.
    Overigens ook niet tot 1500 voor Christus.
    De foto's van de krotten brengen ook weer herrineringen bij me naar boven, ondanks dat ik nog nooit in Ethiopie geweest ben.
    Ik hoop dat je het er naar je zin hebt en dat je kan doen wat je moet doen daar.
    Ik hoop snel weer wat van je te lezen.
    Succes.

    Gr. Kees

  • 24 April 2015 - 21:57

    Steve :

    Ha Hans,

    Leuk om je ervaringen te lezen.
    Als ze trouwens de ribben van Lucy wat beter verdelen lijkt het net op iemand die in dit tijdperk rondloopt ;)
    Succes daar en ik blijf je verhalen volgen.

    Steven

  • 28 April 2015 - 08:25

    Christel :

    Hoi Hans,

    Wat een mooi verhaal om te lezen. Zoals Kees als zei, wie weet is er nog iets voor je weggelegd ;-)
    Vergeet je buiten het bestuderen en werken en zo, niet om zo nu en dan ook te genieten?
    Ik hoop dat je ook de kans krijgt om daar te doen wat je wilt/kunt en mag doen.
    Succes en hopelijk lees ik snel weer wat van je, op deze manier ben ik ook een beetje op reis :-D

    Groetjes Christel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Addis Abeba

Ethiopië

Bavianen kijken

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2015

Reizen in een ideeënwereld

24 Mei 2015

God of de cyclopen

05 Mei 2015

Subtiliteit

21 April 2015

Addis Abeba
Hans

Leuk dat je hier ff komt kijken, met een beetje mazzel heb ik een nieuw bericht achtergelaten.

Actief sinds 20 Aug. 2012
Verslag gelezen: 772
Totaal aantal bezoekers 15218

Voorgaande reizen:

16 April 2015 - 13 Juli 2015

Ethiopië

07 September 2012 - 26 December 2012

Stage en thesis in Nepal

Landen bezocht: